Filip Ummer, mitt i sina egna tankar, funderar på vad som händer när din största prestation inte längre definierar vem du är. Foto: Peter Holgersson
2025-02-07
Exit!
Att sälja sitt företag kan vara en ekonomisk triumf – men också en personlig jordbävning. För Filip Ummer blev separationen från iDeal of Sweden en identitetskris. Vad händer när din livsdröm inte längre är din?
I Filip Ummers ögon var iDeal of Sweden aldrig bara ett företag. Det var hans livsverk, ett projekt som växte från en idé till ett bolag som omsatte hundratals miljoner och satte Norrköping på startup-kartan.
Men när Filip Ummer lämnade bolaget våren 2022, efter att ha sålt majoriteten av verksamheten några år tidigare, var det inte bara en exit – det var en livsomvälvande kris.
– iDeal kändes som mitt barn. Jag byggde upp det från ett embryo, lade ner blod, svett, tårar och en enorm del av min tid. Jag identifierade mig så starkt med att vara ’iDeal-Filip’ att jag hade glömt bort vem jag var utan det.
Exitprocessen, som pågick under drygt ett år, blev en prövning både professionellt och personligt. Filip Ummer och hans medgrundare Joachim Lindström tvingades rannsaka bolaget – och sig själva – inför försäljningen.
– När man går in i en sådan här process handlar det inte bara om att sälja ett bolag. Det är som att lägga sitt livsverk på ett dissekeringsbord. Varje siffra och beslut ifrågasattes. Det var lärorikt men också extremt utmattande, säger Filip Ummer.
När riskkapitalbolaget Altor klev in som majoritetsägare 2019 förändrades bolagets dynamik. De kom in med pengar och erfarenhet, men också med höga krav. Grundarduon hade lovat tillväxt och internationell expansion samtidigt som pandemin satte käppar i hjulen.
– Vi hade en enorm tilltro till vår egen förmåga och trodde att vi kunde fortsätta växa i samma takt för alltid. Men när marknaden förändrades insåg vi hur sårbara vi var.
Den interna pressen ökade i takt med att bolaget kämpade för att nå sina mål. Filip Ummer beskriver hur företagskulturen, som en gång präglades av passion och gemenskap, började förändras.
– I början var vi ett team med en glöd som drev oss framåt. Men ju större vi blev, desto mer försvann den där känslan. Vi gick från att vara ett passionerat gäng till att bli en organisation där allt handlade om siffror och prestation.
Filip Ummer och Joachim Lindström insåg att bolaget stod inför stora förändringar. När en ny vd tillsattes 2021 för att leda en turnaround blev det tydligt att Filip Ummer behövde omvärdera sin roll i organisationen. Det var ett beslut som växte fram snarare än något som påtvingades honom.
– Att lämna iDeal var som att göra slut med en stor del av mig själv. Jag kände en enorm tomhet, som om hela min identitet var borta.
Filip Ummer försökte fylla tomrummet med träning och aktiviteter, men inget hjälpte. Han beskriver hur månaderna efter exiten blev en kamp för att hitta tillbaka till sig själv.
– Jag hade byggt hela mitt självförtroende på att vara en framgångsrik entreprenör. När det togs ifrån mig, visste jag inte vem jag var längre.
En kurs i Dalarna blev en vändpunkt. Där vågade Filip Ummer möta de känslor han tryckt undan under åren av hårt arbete och höga krav.
– Det var som att öppna dörren till ett rum jag inte visste fanns. Jag insåg hur mycket av min drivkraft som kom från ett behov av att bevisa mig själv, och hur destruktivt det hade varit.
I dag ser Filip på framgång med helt andra ögon. Han har lämnat iDeal bakom sig och ägnar sig åt investeringar och rådgivning, men med ett fokus på hållbarhet – både för honom själv och de projekt han engagerar sig i. Han har också börjat skriva på en bok om sina erfarenheter, med arbetstiteln Framgångsrik men värdelös, eller?
– Exit är inte bara en ekonomisk process. Det är en resa som tvingar dig att ställa de stora frågorna: Vad vill jag? Vad betyder framgång? Och till vilket pris?
För Filip Ummer har svaret förändrats radikalt sedan dagarna på iDeal.
– Tidigare handlade allt om pengar och prestation. Nu handlar det om att må bra, göra något som känns meningsfullt och ha balans i livet. Det är min nya definition av framgång.
När Filip Ummer ser tillbaka på sin tid på iDeal är det med blandade känslor. Han är fortfarande stolt över vad han och Joachim Lindström åstadkom, samtidigt som också ser kostnaden.
– Vi byggde något fantastiskt men betalade ett högt pris. För mig handlar framtiden om att göra saker annorlunda, både för min egen skull och för de bolag jag arbetar med.
För Filip Ummer blev separationen från iDeal inte bara ett farväl till ett företag, utan en väg tillbaka till sig själv.
Att göra en exit är aldrig enkelt. Bakom varje försäljning finns en unik berättelse – om stolthet, sorg och nya vägar framåt. Här berättar två Norrköpingsentreprenörer om sina erfarenheter.
PEMA, Magnus Andersson:
”När jag ser tillbaka på försäljningen är det med blandade känslor. Processen gick otroligt snabbt – från första kontakten till att allt gick i lås tog det bara två månader. Trots att det tidigare hade funnits lite intresse från olika håll blev det skarpa läget ändå en omtumlande upplevelse. Jag mådde inte särskilt bra under processen. Mina kompanjoner i Stockholm var mer fokuserade på att få affären i hamn, medan vi här i Norrköping kände oss mer osäkra. För min del var det svårt att skaka av mig känslan av att svika både kunder och anställda som jag jobbat med så länge, även om ingen av dem uttryckte det.
Pandemin gjorde det hela ännu märkligare. Jag hade aldrig träffat någon från köparsidan. Istället fick jag skriva på köpeavtalet med E-sign hos min advokat. På vägen dit var jag tvungen att stanna bilen två gånger – jag kände ingen glädje, bara en tung känsla av att allt skulle förändras. Efter 24 år med PEMA var det svårt att ta in att något som varit en så stor del av mitt liv aldrig skulle bli detsamma igen.
När jag tänker på hur försäljningar påverkar företag överlag är det tydligt att något ofta går förlorat. Många välskötta bolag som köps upp av större koncerner riskerar att förlora sin själ. När entreprenören kliver av följer mycket av drivet och identiteten med. Samtidigt förstår jag att försäljningar ibland är nödvändiga – särskilt när det inte finns någon yngre generation som kan ta över. I de fallen kan en stark och långsiktig ägare vara det bästa alternativet.
De senaste åren har många Norrköpingsföretag bytt ägare, särskilt inom branscher som VVS, el och ventilation. Men jag ser det också som en möjlighet. Det har aldrig varit ett bättre läge för någon att starta ett företag inom de här områdena än just nu. Företagsklimatet i staden är fortfarande starkt, även om det alltid finns saker att förbättra. Jag skulle önska att fler såg möjligheter istället för problem och att det gick snabbare att få beslut på plats. Om politiken kunde lägga prestige åt sidan och jobba gemensamt för stadens bästa skulle det gynna både entreprenörer och företag.
Efter försäljningen hade jag tänkt ta det lugnt. Det blev inte riktigt så. Idag är jag delägare i flera företag: ett som hyr ut kaffemaskiner, ett glasföretag och ett bolag som gör geoenergianläggningar. Jag äger också en industrifastighet i Fagersta och är sedan tidigare delägare i ett företag som sysslar med företagstelefoni. Men i grunden är jag fortfarande bonde. Jag driver jord- och skogsbruk på 630 hektar, och det är där jag lägger mest tid.
Samtidigt är mitt nätverk från PEMA-tiden kvar. Där jag kan göra nytta, stöttar jag gärna. Det sker mer eller mindre dagligen, även om det inte är i någon formell roll. Att bidra till näringslivet i Norrköping känns fortfarande viktigt för mig, även om det nu är på ett annat sätt än tidigare.”

Magnus Andersson
SWED HANDLING: Rickard Andersson
”Att sälja ett företag man har byggt upp under 30 år är ingen lätt sak. När affären väl blev verklighet var det en blandning av glädje och lättnad – vi hade äntligen nått målet i ett projekt som varit både tidsödande och energikrävande. Beslutet i sig kändes rätt, och vi hade gott om tid att tänka igenom det fram till signeringen. Samtidigt är det klart att det är känslosamt att lämna över något som varit en så stor del av ens liv. Men vi känner att köparen är rätt ny ägare för oss. Med deras storlek och organisation kan vi gemensamt ta Swed Handling till nästa nivå.
Det som avgjorde saken var egentligen en kombination av två saker: rätt köpare dök upp, och tajmingen kändes helt rätt. Det gjorde beslutet enklare att ta. Våra nya ägare har dessutom varit väldigt respektfulla gentemot hur vi har drivit företaget och vill lära sig den affärsmodell som gjort oss framgångsrika. Men det är klart att det känns annorlunda när beslut tas utan att jag själv är inblandad.
Samtidigt måste jag erkänna att företagsklimatet i Norrköping inte alltid har varit till vår fördel. Vi har i flera års tid försökt köpa till mark för att expandera vår verksamhet, och när det väl blev möjligt har processen fördröjts i fyra år. Det handlar bland annat om en ledning på tomten som kommunen och Nodra fortfarande inte har flyttat, och vi har ingen tidplan för när vi kan ta marken i bruk. Under tiden har vi haft fem olika kontaktpersoner, vilket gör att vi får börja om gång på gång. Det är frustrerande att vilja växa och skapa nya arbetstillfällen men stoppas av sådana hinder.
Till andra entreprenörer som funderar på att sälja vill jag säga: börja i god tid. Gör en presentation av företaget och dess framtida mål för potentiella köpare. Försäljningsprocessen är väldigt tids- och energikrävande, så se till att du har rätt resurser på plats.”

Rickard Andersson