Jörgen Carlsson släpper ingenjörshatten och greppar trombonen – när Kalle Baah spelar gungar hela scenen. Foto: Torbjörn Andersson

    Jörgen Carlsson släpper ingenjörshatten och greppar trombonen – när Kalle Baah spelar gungar hela scenen. Foto: Torbjörn Andersson

    2025-02-07

    60 sekunder med… Jörgen Carlsson, ingenjör och trombonist

    Jörgen Carlsson lever i två världar: som affärsområdeschef på JohSjö driver han tekniska projekt och som trombonist i Kalle Baah spelar han reggae med rebellisk baktakt. Hur går det ihop?

    Vad säger nya kollegor när de får veta att du är trombonist i ett reggaeband?

    – Det är väldigt olika. En del musikintresserade vet redan innan, andra bryr sig inte alls, och några tycker att det är grymt. Nuförtiden är det i alla fall färre som omedelbart drar drogreferenser. Det är nästan så att fans blir mer förvånade över att vi i bandet har civila karriärer utanför musiken.

    Om du måste välja: en perfekt svetsfog eller en publik som gungar i takt till trombonen?

    – Sorry verkstan, men publiken alla dagar i veckan!

    Har du någonsin löst ett jobbproblem genom att tänka som en reggaemusiker?

    – Tveksamt. Det skulle möjligen vara problem som vinner på att vänta lite med att ta tag i. Som reggaemusiker gör man nämligen inget idag som går att skjuta upp till morgon­dagen. Så det är väl ett och annat förhastat beslut som faktiskt inte tagits, efter en natts sömn.

    …och har du räddat någon spelning med ett ingenjörsmässigt MacGyver-trick?

    – Ja, det ligger närmare till hands! Vi har såklart dedikerade tekniker, men nu när mixerborden är helt digitala kan en datoringenjör vara bra att ha. Min hembyggda Octavider gick dock inte hem – det missljudet har jag fått lida för i flera decennier.

    Vad har din erfarenhet av att spela i ett band lärt dig om samarbete och ledarskap på jobbet?

    – En hel del, tror jag. Vi är lite som ett grupparbete från högstadiet som aldrig tar slut – en över 40-årig samarbetsövning. Att spela i band är lite som lagidrott, fast utan tränare och domare.

    Om ditt jobb var en låt, vilken genre skulle det vara – och vad skulle titeln vara?

    – Det är så pass omväxlande att det måste bli flera, samtliga reggae såklart. En bra dag: There Is No End (to a Good Thing) med Israel Vibration. Och en dålig dag: So Much Trouble in the World med Bob Marley & the Wailers.

    Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

    Jag förstår
    Dela