Natalie Kjellander utmanar branschens gråa standarder med färg, kreativitet och jämställdhet. Foto: Peter Holgersson

    Natalie Kjellander utmanar branschens gråa standarder med färg, kreativitet och jämställdhet. Foto: Peter Holgersson

    2025-02-07

    Hon vill måla om branschen med guldfärg och nytänk

    Guldstänk på byggbodar, arbetskläder för kvinnor och en 50/50-vision. Lets Paint Måleri och Design utmanar en konservativ bransch. Vd:n Natalie Kjellander driver företaget med färg, finess och en vilja att bryta gamla mönster.

    Det började vid köksbordet med blygsamma budgetar och stora drömmar. För Natalie Kjellander, vd för Lets Paint Måleri och Design, handlade starten 2018 om att våga tänka nytt. Målet var glasklart: att förändra en stelbent bransch med mod, kreativitet och jämställdhet.

    Sju år senare har företaget vuxit från tre till närmare 40 medarbetare och målat sig in i branschens finrum med utmärkelser som Årets Måleriföretag i Sverige och Gasellföretag två år i rad.

    – Vi ville från början skapa något som stack ut. Jimmy (med­grundare) föreslog att vi skulle heta JK Måleri, men jag tänkte: ’Aldrig i livet’’. Jag ville ha ett namn och en profil som känns som 2020-talet, inte 1980-talet, säger Natalie Kjellander och skrattar. 

    Lets Paint är inte ett företag som målar innanför linjerna. Med guldfärgade firmabilar, en Youtube-kanal för gravida målare och arbetskläder anpassade för kvinnor utmanar före­taget branschens ofta stereotypa bild av målare.

    – Vi har haft tre gravida målare samtidigt hos oss. I stället för att se det som ett problem såg vi det som en möjlighet att lära oss och förbättra våra arbetsvillkor. Nu har vi spelat in Youtube-avsnitt för att dela våra erfarenheter och tips med andra.

    För Natalie Kjellander är jämställdhet inte bara en ambition utan en strategi. Företagets 50/50-vision innebär att lika många kvinnor som män ska finnas i teamet, något som lett till konkreta förändringar.

    – Vi investerade tidigt i arbetskläder som passar kvinnokroppen och ser till att VAB och föräldraledighet inte är något som ska stå i vägen för karriären. Det är en utmaning, men det är också en stolthet att vi faktiskt gör det vi säger.

     

    Att ifrågasätta är att förbättra

    Trots att Natalie Kjellander inte har en bakgrund som målare ser hon det som en av sina största tillgångar. Hon beskriver sig själv som en ifrågasättare som inte är rädd för att ställa ”dumma” frågor.

    – När jag frågar våra målare ’Varför gör man så här?’ får jag ofta höra: ’Så har vi alltid gjort’. Och då tänker jag att det antagligen är fel svar. Jag tror att hela branschen skulle må bra av att tänka mer kritiskt och kreativt.

    Den inställningen har också genomsyrat företagets arbete med kvalitet och hållbarhet. Sedan 2019 är Lets Paint ISO-certifierade inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, och företaget har samarbetat med Barncancerfonden samtidigt som de infört gemensamma träningspass på arbetstid.

     

    Kreativitet och guldstänk

    När Natalie Kjellander talar om framtiden lyser hennes kreativitet igenom. Guldfärgade byggbodar och idéer om rullande reklambilar med rinnande guldfärg är inte bara en PR-dröm – de står på agendan för 2025 och är en del av visionen att göra måleribranschen mer modern och kundvänlig.

    – Vi ser oss inte bara som målare utan som ett varumärke. Konkurrensen är hård, och för att lyckas måste man våga sticka ut. Samtidigt finns det så mycket spännande att ta tag i inom måleri och hantverksbranschen.

    Hon betonar vikten av att hämta influenser från andra områden och bredda synen på vad en måleriverksamhet kan vara.

    – Jag ser möjligheter att arbeta med allt från AI och välgörenhet till kundnöjdhet och marknadsföring – mjuka värden som ofta saknas i en konservativ bransch. Vi vill vara ett företag som vågar tänka nytt och bryta invanda mönster.

    Samtidigt är hon noga med att grunden för Lets Paint inte får förändras när företaget växer.

    – Vår grundvision har alltid varit densamma: vi vill skapa en arbetsplats där människor trivs och utvecklas. När vi växer är det viktigaste att behålla den teamkänsla vi byggt upp. Det är den som gör att vi kan fortsätta leverera kvalitet.

     

    Mot framtiden med penseln i handen

    Från att ha styrt företaget genom coronakrisen och stora kunders konkurser ser Lets Paint nu framåt med optimism. Målet för 2025 är att växa ytterligare, men med värderingarna i fokus.

    – Det är lätt att tappa bort sig när man växer snabbt, men vi är fast beslutna att aldrig kompromissa med den kultur vi byggt upp. Och vem vet – kanske ser ni en guldfärgad firmabil på stan redan nästa år, säger Natalie Kjellander.

    Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

    Jag förstår
    Dela