Laddparken på Kvicksilvergatan rymmer åtta laddplatser och är byggd som ett eget energisystem med solceller och batterilager. Foto: Peter Holgersson
2025-10-15
Norrköpings nya kraftstation
På Kvicksilvergatan har en bananbil från 1937 förvandlats till en laddpark i megawattklassen. Här växer ett familjeföretag som blivit sitt eget energibolag – med plats för framtidens tyngsta transporter.
En lastbil på 74 ton, lika lång som en tennisbana, rullar in vid Alfredsson Transports terminal. På gården står åtta laddplatser redo, varav en är en av Europas första publika MCS-laddare. På sikt ska den kunna ladda en tung lastbil fullt på trekvart.
– Vi har byggt en laddpark som klarar de största ekipagen på svenska vägar. Mig veterligen finns det ingen motsvarighet, säger företagets vd Erik Alfredsson.
Anläggningen är öppen dygnet runt och riktar sig till både åkerier och privatkunder. Till vintern öppnar dessutom ett nytt loungeutrymme där laddkunder får tillgång till kaffemaskin, tv, bord, stolar, dusch och toalett. Allt ingår om man laddar här.
– Vi vill skapa ett mervärde. Att välja oss framför konkurrenterna ska kännas både enklare och trevligare, konstaterar Erik Alfredsson.
Hela anläggningen är byggd som ett energisystem i sig, med 400 kW solceller på taket och 2,4 MW batterier på marken. När strömmen är billig lagras den; när priset stiger säljs den vidare. Och kommer en lastbil nattetid kan den laddas direkt från lagret utan att belasta nätet.
– Vi kan styra effekttopparna och vara snällare mot nätet. Det är ett sätt att framtidssäkra både oss själva och branschen, säger Erik Alfredsson.
Nyttjandegraden ligger i dag runt tio procent, men potentialen är enorm. Redan nu lockar parken åkare från hela regionen, och Alfredsson Transport räknar med att antalet laddningar kommer att öka kraftigt när fler elbilar tas i drift.
– Vi har precis börjat använda anläggningen. Det är fortfarande i sin linda, men varje vecka ser vi nya kunder som hittar hit. När fler ellastbilar rullar ut på vägarna i framtiden hoppas vi att det kommer bli full beläggning, säger Erik Alfredsson.
För Alfredsson Transport är det bara nästa steg i en resa som pågått i decennier. Redan 2010 fick företaget Trafikverkets miljöpris för att ha minskat utsläppen med 850 ton. Fem år senare ställde de om hela flottan till syntetisk diesel och sedan 2018 har företaget inte köpt en enda diesellastbil. I dag körs 40 procent av bilarna på biogas från gödsel och matavfall, och de första serietillverkade ellastbilarna har redan rullat in.
– Vi har en av Sveriges största elbilar. Den rymmer 221 kubik i volym – eller 221 ’sockerbitar’, som vi kallar varje lastbärare. En vanlig trailer ligger runt 160. Det är ett tydligt steg in i framtiden, säger Erik Alfredsson.
Ett steg som också påverkar de som sitter bakom ratten. För chaufförerna har eldriften inneburit en ny vardag.
– De säger att de är starkare, tystare och lugnare. Stressen går ner och arbetsmiljön blir bättre. Sånt gör skillnad direkt.
I dag omfattar koncernen sex bolag, drygt 120 anställda och en flotta på runt 125 fordon. Men trots tillväxten vill man hålla kvar den familjära känslan.
– Vi vill vara lite som Barbapappa. Anpassa oss efter kundernas behov och ligga längst fram tekniskt utan att bli fyrkantiga, säger Erik Alfredsson.
Just den formen av anpassning har funnits sedan starten – om än i en annan skepnad. På frågan vad hans farfar Ingvar, som en gång packade en lastbil full med bananer, hade sagt om laddparken i dag, ler han:
– Han började med frukt och vi laddar batterier. Det är rätt långt däremellan, men jag tror att han hade varit stolt över resan.