Vid skrivbordet där fantasier blir verklighet – Gabriella Reeve skapar nya världar för framtidens spel.
2025-02-07
Gabriella Reeve bygger drömmar i pixlar
Gamingindustrin växer så det knakar – och nu börjar spelutvecklare från Norrköping göra avtryck. Möt Gabriella Reeve, som lämnat det trygga för att skapa något helt eget – en värld i världarna.
Allt började med ett spel och en dator. Gabriella Reeve var nio år när hon för första gången klev in i en digital värld via MMORPG-spelet Rose Online. Trots bristande engelska fastnade hon för de fantasifulla miljöerna och började hitta svenska spelkompisar att utforska världen med.
– Min pappa älskade teknik och vi brukade spela tillsammans. Det blev något speciellt mellan oss. Det är en av anledningarna till att spel alltid har känts hemma för mig, säger hon.
Idag är spel inte bara en del av Gabriella Reeves liv, utan hela hennes karriär. Efter flera år som spelutvecklare – bland annat på Dimfrost Studio – har hon tillsammans med två tidigare kollegor startat sin egen studio, Soul Brand Games. Beslutet att satsa på en egen studio beskriver hon som både nervkittlande och självklart:
– Jag hade funderat på att lämna spelbranschen för något stabilare, men tanken gjorde mig så ledsen att jag insåg att det inte fanns ett annat alternativ. Det är här jag hör hemma.
Spelindustrin är dock ingen dans på rosor. Efter flera år av nedskärningar och osäkerhet har många tvingats lämna branschen. Men för Gabriella Reeve är det gemenskapen och de kreativa utmaningarna som gör att hon orkar fortsätta.
– Det är en fantastisk community. Alla jag jobbar med brinner för det de gör, och det smittar av sig. Det är svårt att släppa taget om något som känns så rätt.
Norrköping, med sin starka kulturhistoria och kreativa anda, har potential att bli en spelstad att räkna med, men Gabriella Reeve menar att staden ännu inte riktigt hittat sin plats i spelvärlden.
– Spelindustrin här är ganska liten och tyst. Vi behöver synas mer, skapa fler mötesplatser och få fler att upptäcka möjligheterna. Linköpings Game Week är ett jättebra exempel på hur man kan få fart på det lokala nätverket. Tänk om vi kunde få något liknande här.
Gabriella Reeve ser möjligheten att låta spel bli en levande del av stadens identitet. Hon nämner allt från ljusinstallationer till spelbaserade projekt i stadsplaneringen.
– Vi måste få in spel i kulturen. Det skulle kunna locka hit fler och ge industrin det lyft den behöver. Det finns så många duktiga utvecklare här, men vi behöver varandra för att bygga något större.
Och det är just det som driver henne – att bygga något större. För Gabriella Reeve handlar spel inte bara om att skapa en upplevelse, utan också om att förmedla känslor och ge spelarna utrymme att själva påverka historien.
– Spel är som konst för mig. Jag vill att spelarna ska känna sig fria att skapa sin egen berättelse, hitta sin egen väg. Det är något magiskt med det, säger hon.
Med sin nya studio vill Gabriella Reeve ge liv åt just de magiska världar hon själv alltid drömt om. Och hon är övertygad om att både hennes egna drömmar och Norrköpings potential som spelstad kan växa – om bara fler vågar satsa.
– Det handlar om att våga tro på både idéerna och människorna bakom dem. För i slutändan är det vi tillsammans som gör allt möjligt.